SALĖS FUTBOLAS KŪNO KULTŪROS PAMOKOSE

Aurimas Mančas. Šiaulių r. Šilėnų mokyklos vyresnysis kūno kultūros mokytojas.

Remigijus Vaišnoras. VŠĮ Kuršėnų politechnikos mokyklos vyresnysis kūno kultūros mokytojas.

Saulius Petrauskas. Šiaulių Medelyno progimnazijos vyresnysis kūno kultūros mokytojas.

 

SALĖS FUTBOLAS KŪNO KULTŪROS PAMOKOSE

Anotacija. Straipsnyje aptariami pagrindiniai salės futbolo principai kūno kultūros pamokose. Akcentuojami futbolo žaidimo uždarose patalpose privalumai ir įtaką mokinių prichofizinės sveikatos ugdymui.

Raktiniai žodžiai: salės futbolas, kūno kultūros pamoka, mokinys.

Įvadas. Salės futbolas arba kitaip dar vadinama „Futsal“ komandinė sporto šaka, futbolo atmaina, kuri išsivystė Brazilijoje ir Urugvajuje. Pakankamai nauja sporto šaka ir žaidžiama neseniai, Pasaulio salės futbolo čempionatas pradėtas organizuoti tik nuo 1989 metų, Lietuvoje pradėtas žaisti dar vėliau. Futbolas, kaip fizinio aktyvumo metodas, turi daug privalumų tokių kaip bendros savijautos ir gyvenimo kokybės gerinimas.

Salės futbolas, lyginant su tradiciniu mums žinomu lauko futbolu, žaidžiamas mažesnių išmatavimų sporto salėse ir/arba uždarose lauko aikštelėse, ant kieto grindinio su specialiu kamuoliu, kuris lyginant su reguliariu futbolo kamuoliu yra mažesnis ir mažiau šoklus. Žaidimą sudaro dvi komandos po 5 žaidėjus (įskaitant vartininką). Žaidžiami du kėliniai po 20 minučių iš žaidėjų reikalaujantys didelių fizinių, taktinių ir techninių pastangų. Salės futbolui būdingi nedideli atstumai, staigūs pagreitėjimai, greita žaidėjų orientacija.

Salės futbolas, sporto šaka, kurios žaidėjams reikia tokių fizinių ypatybių, kaip vikrumas, lankstumas, greitumas, pusiausvyra, koordinacija, šoklumas bei sprogstamoji jėga. Per salės futbolo pamokas, treniruotes dažniausiai naudojama didelės apimties sportinių judesių įvairovė, pratimų kompleksai skirti apatinių galūnių sąnarių, klubų, čiurnų, sausgyslių, kelių, raiščių stabilumui ir jėgai ugdyti. Todėl pratimų metu privaloma ugdyti ne tik raumenų jėgą, sąnarių, sausgyslių, raiščių paslankumą bet ir taikyti laviravimą tarp atskirų raumenų grupių.

„Futsal“ žaidimo mokymas ir mokinių fizinių ypatybių lavinimas unikalus tuo, kad leidžia naudoti pratimų, inventoriaus įvairovę, kas ypatingai patinka mokiniams. Pusiausvyrai ugdyti naudojame balansines pagalvėles, vikrumui ir greitumui pasitelkiama įvairios estafetės, judrieji žaidimai. Šoklumui ir sprogstam jėga – lankai, suoliukai, maži barjerai ir kitos pagalbinės priemonės. Koordinacijos lavinimui salės futbolo pamokose vienas tinkamiausių inventorių- koordinacines kopėtėlės, ne retai naudojama ir technikos mokymui su salės futbolo kamuoliais.

Salės futbolo žaidime dėl mažesnės erdvės vieno žaidėjo kontrolėje kamuolys būna trumpesnį laiką, lyginant su lauko futbolu, daugiau atliekama perdavimų, smūgių į vartus, taip pat yra dažnesnis kontaktas su priešininkais. Salės futbolo technikos mokymas pagrįstas kamuolio valdymo pratimais mažuose plotuose. Todėl kamuolio kontrolės ugdymui naudojama futbolo įgūdžius gerinanti guma. Vienas esminių technikos elementų kamuolio stabdymas padu, ko ne dažnai pamatysi didžiajame futbole. Technikos veiksmų ugdymas glaudžiai siejamas su taktikos mokymu.

Salės futbolo žaidimo taktikos veiksmų pamokose ir/ar treniruotėse mokymas grindžiamas individualia, grupine, komandine taktika ir mokomuoju salės futbolo žaidimu. Taktinis mokinių rengimas pradedamas nuo pradinių žinių apie taktiką perteikimo ir tęsiasi viso sportinio rengimo metu. Taktinio rengimo esmė – vaikų greito mąstymo, orientavimosi aplinkoje, kūrybingumo lavinimas, kad išmoktus technikos veiksmus mokiniai gebėtų atlikti pagal esamą situaciją.

Išvados. Geras fizinių ypatybių parengimas, kryptingas įgūdžių formavimas padės ugdyti salės futbolo žaidėjui būtinus gebėjimus. „Futsal“ žaidėjas turi turėti pakankamą fizinį pajėgumą, periodišką ištvermę, pakartotinį sprinto gebėjimą, judrumą. Koordinacija turi didelę įtaką sporto šakos techniniam rengimui.

Naudota literatūra:

  1. Salės futbolo trenerio užrašai. Interaktyvi nuoroda: <https://www.bcsoccer.net/files/Coach/ResourcesManuals/Futsal_Handbook-Original.pdf>.
  1. Salės futbolo trenerio žinynas. Gary White & David Griffiths. FIFA.
  2. Futbolo teorijos ir praktikos mokymas bendrojo lavinimo mokyklose. Rimas Kazakevičius, Stasys Stankus, Raimondas Statkevičius. 2008, Vilnius.

Taip pat skaitykite

INŽINERINIS UGDYMAS BENDRADARBIAUJANT

Irma Riukienė, direktoriaus pavaduotoja ugdymui. Inga Razanovienė mokytoja. Šiaulių Simono Daukanto gimnazija.  INŽINERINIS UGDYMAS BENDRADARBIAUJANT …